انواع درب ضد حریق

درب ضد حریق چیست؟

درب ضد حریق یا درب ضد آتش (fire proof) در بازار به درب هایی که در برابر آتش، حرارت و دود مقاوم هستند  گفته می شود.

درب ضد حریق که در برابر آتش و دود مقاوم است به عنوان یک سد و دفاع میان پله های فرار و پاگرد نصب می‌شود و در هنگام آتش سوزی این امکان را به شما می‌دهد تا با داشتن زمان کافی، خود را به نزدیک ترین مکان ایمن برسانید.

مقاومت درب ضد حریق

مقاومت درب ضد حریق در مقابل آتش، حرارت و دود براساس نوع ساختارشان از 20 دقیقه تا 4 ساعت متفاوت است، که این مقاومت 4 ساعته مخصوص درب فولادی است و در انواع دیگر یافت نمی شود.

این درب ها عموما با اعدادی نشان داده می‌شوند که این عدد نشان دهنده مدت زمان مقاومت درب در مقابل آتش بر حسب دقیقه است.برای مثال درب ضد حریق 90 ، در هنگام شعله ور بودن آتش 90 دقیقه مقاومت کامل می کند.

به احتمال خیلی زیاد با بیان این موضوعات آن دسته از خریدارانی که مشغول ساخت ساختمان های کوچک و بزرگ، سالن های همایش، بیمارستان ها و هر پروژه دیگری که هستند به اهمیت این درب ها پی برده اند.

انواع درب ضد حریق

درب ضد حریق به طور کلی 3 دسته هستند که هر کدام از این درب ها بر اساس نوع نیاز خریدار تقسیم بندی می شوند که در این قسمت به توضیح جامع و کامل آن ها می پردازیم.

نکته ای که توجه به آن پیش از معرفی دسته بندی ها لازم و ضروری است این است که ممکن است هر یک از تولید کنندگان محترم دسته بندی های مختلفی را نیز در میان محصولات خود داشته باشند که در میان این دسته بندی ها موجود نباشد که به این مدل ها، مدل های سفارشی می گویند.

درب ضد حریق چوبی

از پر تنوع ترین نوع این درب ها درب ضد حریق چوبی است. لنگه بازشو این درب ها از جنس چوب خشک روسی است.

زیرسازی و استراکچر داخل این درب ها از ترکیب فولاد و پشم سنگ است و از چارچوب بسیار مقاوم فلزی تولید می‌شوند.

میزان مقاومت بیشتر مدل های چوبی حدود 60 دقیقه است که در مقایسه با مدت زمان 20 دقیقه ای، زمان قابل توجهی است.

نکته‌ی دیگری که در ارتباط با این نوع درب قابل توجه است، نبود هیچگونه رنگ و طرح و ضخامت حداقل 1.5 سانتی متری چوب کارشده برروی لنگه بازشو است.

درب ضد حریق فلزی

قوی ترین و مقرون به صرفه ترین درب بازار درب ضد حریق فلزی است.

متریال استفاده شده در لنگه بازشو این درب از ورق فولادی یا فولادگالوانیزه می باشد که ضخامت بین یک تا دو میلی متر است و با رنگ کوره ای الکترواستاتیکی پوشانده و محافظت می شود.

در زیرسازی و استراکچر این درب، مانند مشابه چوبی پشم سنگ کار شده و ضخامت این نوع درب حدود 5 تا 6 سانتی متر است که از این رو نصب آن روی چارچوب فلزی قبلی امکان پذیر نیست.

درب ضد حریق شیشه خور

درب ضد حریق شیشه خور آخرین نوع درب است که در اینجا به توضیح آن می پردازیم. این درب به دلیل کارشدن شیشه مقاوم در برابر آتش و دود در ساختار خود از قیمت نسبتا بالایی برخوردار است.

درب ضد حریق شیشه خور به دلیل قیمت بالای خود معمولا در ساختمان های مسکونی استفاده نمی شود و غالب استفاده این نوع درب در مکان هایی است که نیاز است به محیط دید کامل وجود داشته باشد. بیمارستان ها، کارخانه های صنعتی حساس و نیروگاه از جمله مکان هایی هستند که از درب ضد حریق شیشه خور استفاده می کنند.

ساختار و زیرسازی درب ضد حریق چگونه است؟

زیرسازی و استراکچر کلی این درب ها بسیار مشابه است. چارچوب فلزی این درب ها از ورق هیدروکربن یا گالوانیزه به ضخامت 1.5 تا میلی متر تولید می‌شود. مواد پرکننده داخل درب ضد آتش تک لنگه و دولنگه 4 نوع است.

  1.  پشم سنگ که یکی از مقاوم ترین زیرسازی های درب ضد آتش است.
  2. پشم سرامیک یا فیبرسرامیک که به عنوان یک عایق حرارتی قوی در ساختار این درب ها نیز استفاده می‌شود.
  3. پرلیت که شکل آن مشابه شیشه است و از عایق های قوی و مقاوم در برابر حرارت است و با پیشرفت تولیدات این صنعت، پرلیت بیشتر در کانون توجه تولیدکنندگان قرارگرفته است.
  4. سرامیک فایبر که به عنوان یکی از نسوزترین عایق ها در صنعت های دیگر، در تولید این نوع درب نیز استفاده می‌شود.

اجزا و یراق آلات

قفل ضد سرقت و یراق آلات استفاده شده در ساختار هر درب بسیار مهم و قابل توجه است که این یراق آلات معمولا از برند کاله (Kale) ترکیه می باشند.

جک هیدرولیکی (آرام بند)، دستگیره نسوز، دستگیره درب آنتی پنیک (دستگیره بلندی که در سمت دیگر درب به صورت عرضی نصب شده است و با کمترین فشار باز می شود) و درزگیر پف شونده که در هنگام وجود شعله و آتش سوزی پف کرده و تمامی اطراف درب را می‌پوشاند و مانع از عبور دود می‌شود.

ابعاد درب ضد حریق

از نگاه ما و تولیدکنندگان این صنعت به 3 دسته تقسیم می‌شوند.

ابعاد درب ضد حریق تک لنگه

به دو صورت 110 در 210 و 105 در 210 سانتی متر در بازار موجود است.

ابعاد درب ضد حریق دولنگه

ابعاد کلی آن 210 در 200 سانتی متر می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *