الزامات درب ضد حریق

درب های ضد حریق به عنوان بخش مهمی از سیستم حفاظتی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. NFPA، استاندارد جهانی برای درب های ضد حریق است که حداقل الزامات را جهت نصب، بازرسی، آزمایش و… اینگونه درب های مقاوم در برابر آتش ارائه می دهد. در واقع، درب ضد حریق دربی است که بر اساس استاندارد جهانی NFPA بتواند حریق را تا دمای 1100 درجه سانتی گراد به مدت یک ساعت تحمل نماید.

یراق آلات و چهارچوب درب های ضد حریق در برابر آتش مقاوم اند و مانع از گسترش آتش سوزی و زیان های ناشی از آن می شوند. از این رو، این درب ها نقش بسزایی در ایمنی ساختمان دارند و سبب آسان تر شدن پروسه فرار در زمان آتش سوزی خواهند شد. از آنجایی که آشنایی با الزامات درب ضد حریق و اهمیت رعایت آن ها به هنگام خرید این درب ها ضروری می باشد، ما در این مطلب قصد داریم تا به بررسی همین موضوع بپردازیم. همچنین شما می توانیدبرای خرید درب لابی و درب ضد سرقت به افرا درب مراجعه کنید.

منظور از درب ضد حریق مورد تایید آتش نشانی چیست؟

درب های ضد حریق مورد تایید در واقع محصولاتی می باشند که توسط وزارت مسکن راه و شهر سازی و سازمان آتش نشانی بازرسی و آزمایش شوند و سپس تاییدیه آن ها ثبت شود. در این صورت است که اجازه تولید این درب ها با نظارت سازمان آتش نشانی به شرکت های گوناگون داده می شود. تمامی متریال و روش ساخت درب های ضد حریق می بایست با نمونه موجود در وزارت مسکن و شهرسازی یکی باشد و شرکت تولید کننده در آن تقلبی نکرده باشد.

درب های داخلی ساختمان به دلیل استفاده از متریال مختلف تنوع زیادی دارند. همچنین از پر کاربرد ترین این درب ها درب سرویس و درب اتاق است.

الزامات درب ضد حریق

درب های ضد حریق باید طوری ساخته شوند که افزون  بر راحتی در هنگام خروج، در مواقع اظطراری نیز افراد بتوانند هرچه سریع تر خارج شوند. همچنین، در تولید اینگونه درب ها می بایست الزاماتی رعایت شود که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

دستگیره آنتی پنیک

بر اساس استانداردهای تعیین شده، درب های ضد حریق باید دارای دستگیره های آنتی پنیک باشند. این نوع دستگیره ها به گونه ای طراحی شده اند که در هنگام خروج افراد از محل آتش سوزی به راحتی باز شده و خروج به آسانی و با سرعت انجام شود. امروزه، همه ساختمان ‌های عمومی باید دارای درهای باز شونده و دستگیره های آنتی پنیک در مسیرهای خروج باشند.

پشم سنگ نسوز

پشم سنگ نسوز یکی از الزاماتی است که در تولید درب های ضد حریق باید از آن استفاده شود. ساختمان یک درب مقاوم در برابر آتش بدین شکل است که در آن شبکه ای از فلز وجود دارد. در میان این شبکه های فلزی پشم سنگ نسوز قرار می گیرد تا مقاومت این نوع درب ها را بیشتر نماید. پشم سنگ نسوز قادر است تا در برابر آتش به مدت دو ساعت مقاومت کند و دمایی حدود ۸۵۰ درجه سانتی گراد را تحمل نماید.

لولاها

لولاهای مورد استفاده در درب های ضد حریق باید از جنس فلز و دارای مقاومت زیادی باشند. لولای اینگونه درب ها می بایست نشان CE داشته باشد. در این صورت، ایمنی و حفاظت از محیط زیست آن محصول مطابق با الزامات مورد تایید است. استراکچر این لولاها به گونه ای می باشد که دچار پوسیدگی نخواهند شد و در برابر حرارت بالا آسیب نمی بینند. به این دلیل که وزن درب های ضد حریق زیاد است، عموما 3 عدد لولا در تولید آن ها به کار برده می شود. در صورتی که درب های معمولی با وزن کمتر دارای 2 عدد لولا می باشند.

رنگ درب ضد حریق

این درب ها عموما در سه لایه آستر، ضد زنگ و الکترواستاتیک کوره ای رنگ می شوند تا از مقاومت بالایی برخوردار باشند. ضخامت رنگ این محصولات در کم ترین حالت ۷۰ میکرون و در بیشترین حالت تا ۱۵۰۰ میکرون است که این امر بر اساس سلیقه مشتری انجام می شود.

اهمیت رعایت الزامات درب ضد حریق

توجه نمودن به الزامات درب ضد حریق جهت حفظ ایمنی و سلامتی افراد اهمیت زیادی دارد و می بایست همواره به آن ها دقت شود. چراکه در صورت عدم رعایت، ممکن است در صورت وقوع حریق، درب ‌ها عملکرد مناسبی نداشته باشند و خطراتی را ایجاد کنند. در واقع، درب های ضد حریق افزون بر حفظ ایمنی، از گسترش حریق به هنگام آتش سوزی نیز جلوگیری می نمایند. در ادامه مواردی از اهمیت رعایت الزامات درب ضد حریق را نام می بریم:

  • حفظ ایمنی افراد
  • داشتن زمان بیشتر برای فرار
  • کاهش زیان های مالی
  • رعایت قوانین و مقررات

نتیجه گیری

درب های ضد حریق نقش بسیار مهمی در زمینه محافظت در برابر حریق و پیشگیری از ضرر و زیان مالی و جانی خواهند داشت. همچنین، از انتشار آتش و دود در قسمت های گوناگون ساختمان جلوگیری می کنند. اینگونه درب ها، فراری مطمئن و ایمن را از ساختمان در مواقع آتش سوزی فراهم می نمایند. در این مطلب درباره الزامات درب ضد حریق و اهمیت رعایت آن ها اطلاعات مفیدی را ارائه کردیم. در صورتی که صاحب شرکت، اداره، سالن، کارخانه و…  هستید، به شما توصیه می کنیم جهت حفظ امنیت خود و اطرافیانتان از درب ‌های ضد حریق استفاده کنید.