درب اتوماتیک هوشمند برای کارخانجات

پیشرفت روز افزون فناوری های مدرن موجب می‌شود که هر روز راهکاری نو برای آسان‌تر شدن زندگی ارائه شود. یکی از راهکارهای مهم و موثری که توانسته نقش خوبی در افزایش سهولت زندگی داشته باشد، درب اتوماتیک هوشمند است. این نوع درب چندین سال است که به میزان زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ورودی اماکن خصوصی و عمومی نصب می‌شود.

برخی اماکن مانند فروشگاه، بانک، بیمارستان فرودگاه و غیره برای درب ورودی ساختمان از درب اتوماتیک هوشمند در انواع مختلف آن استفاده می‌کنند. برخی دیگر از اماکنی نیز که نیاز به امنیت بالایی دارند از درب اتوماتیک هوشمند بهره می‌برند. از جمله این اماکن کارخانجات هستند که نیاز به درب اتوماتیک هوشمند در آن‌ها بسیار احساس می‌شود. در این مقاله قصد داریم درباره درب اتوماتیک هوشمند و استفاده از آن در کارخانجات و مزایای آن اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

 درب اتوماتیک هوشمند چیست؟

 به طور کلی درب هوشمند و اتوماتیک به درب‌های گفته می‌شود که در آن‌ها از قطعات برقی و سخت‌افزاری و چشمی‌های حساس استفاده شده است و با کمک ریموت الکترونیکی، دوربین های پلاک خوان، تگ های بی سیم و مواردی مانند این ها می‌توان از راه دور درب را باز و بسته کرد. این درب‌ها جایگزین بسیار خوبی برای درب‌های ساده و قدیمی هستند که علاوه بر راحتی و سهولت در کار باعث افزایش ایمنی و سرعت نیز می‌شوند.

 در حال حاضر در اکثریت قریب به اتفاق ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود، از انواع مختلف درب اتوماتیک هوشمند استفاده می‌کنند. اماکن تجاری، هتل، بیمارستان، مراکز صنعتی و کارخانجات از این درب برای ورودی ساختمان استفاده می‌شود. از نکات جالب در به کاربردن درب اتوماتیک هوشمند در اماکن مختلف سرپوشیده این است که به میزان زیادی از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند. به همین جهت روشی مقرون به صرفه محسوب می‌شود.

 از انواع مختلف درب اتوماتیک می‌توان به درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای، سکشنال، کرکره‌ای، پارکینگی، کشوی (ریلی) و غیره اشاره کرد که هر کدام در محلی خاص قابلیت کاربرد و استفاده دارند.

اجزای تشکیل دهنده درب اتوماتیک هوشمند

در در یک تقسیم بندی کلی از نظر کارکرد به سه نوع درب الکترومکانیک، هیدرولیکی و پنوماتیکی تقسیم می‌شود. درب الکترومکانیک با کمک یک چرخ دنده و گیربکس کار می‌کند. درب پنوماتیک توسط فشار گاز و یا با کمک فشار باد باز و بسته می شود و درب هیدرولیکی نیز به وسیله فشار روغن یا فشار مایعات دیگری که در آن تعبیه شده، فعالیت می‌کند.

 یک درب اتوماتیک هوشمند از قسمت‌های متفاوتی تشکیل می‌شو.د یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های آن مرکز کنترل درب است که به صورت یک جعبه است و تابلوی فرمان در آن قرار دارد. این مرکز کنترل وظیفه باز و بسته کردن درب را بر عهده دارد و توسط یک ریزپردازنده و میکرو پروسسور کنترل می‌شود. قسمت دیگر درب اتوماتیک هوشمند مولد آن است که شامل قطعاتی چون موتور جک و بازوها است و وظیفه تولید نیروی حرکتی را بر عهده دارد.

 ریموت، چشمی، فلاشرها، میکرو سوئیچ، قفل برقی، قفل مکانیکی و پایه درب برقی سایر قطعات درب اتوماتیک هوشمند هستند که هر کدام وظیفه خاصی بر عهده دارد. به طور مثال ریموت برای کنترل از راه دور تبدیل شده و در را از راه دور باز و بسته می‌کند. چشمی نیز موقعیت باز و بسته شدن درب و تردد افراد را کنترل می‌کند.

  درب اتوماتیک هوشمند مناسب کارخانجات از کدام نوع است؟

 با توجه به اینکه یک کارخانه از قسمت‌های متفاوتی مانند قسمت ورودی، ساختمان مرکزی و سایر قسمت‌ها تشکیل شده است؛ در هر کدام از آن‌ها می‌توان از درب متناسب با آن مکان استفاده کرد. به طور مثال برای ورودی ساختمان اداری و مرکزی می‌توان از درب اتوماتیک شیشه‌ای نصب کرد تا علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی موجب زیبایی ورودی ساختمان باشد.

 درب اتوماتیک هوشمند در همه انواع مختلفی که ساخته می‌شود یک مزیت کلی دارد که قابل توجه است. مزیت این نوع درب‌ها این است که جای بسیار کمی اشغال می‌کند و تقریباً برای همه مکان‌ها قابل استفاده است. در صورتی که یک کارخانه برای قسمت ورودی فضای کارخانه قصد داشته باشد که از درب اتوماتیک هوشمند استفاده کند، باید درب متناسب این مکان تعبیه شود. به همین جهت گزینه مورد نظر استفاده از درب هوشمند صنعتی است.

 درب اتوماتیک هوشمند صنعتی چیست؟

این نوع از  درب ها اندازه‌های بزرگی دارند و در انبارها، سوله‌ها، نیروگاه‌ها، کارخانجات و غیره استفاده می‌شوند. این نوع درب نیز مانند سایر درب‌های هوشمند به صورت اتوماتیک باز و بسته می‌شود و انواع مختلفی دارد که هر کدام کارکرد خاص خود را دارند.

 در صورتی که شما دارنده یک واحد صنعتی هستید می‌توانید از درب اتوماتیک صنعتی در قسمت ورودی ساختمان استفاده کنید و از امنیت بالا، دوام عالی وکیفیت خوب آن بهره ببرید. جنس درب‌های صنعتی عمومی از فلز آلومینیوم است و تیغه‌های آن‌ها از آلومینیوم ساخته می‌شود.

 این درب‌ها در مدل‌های مختلف ساخته می شود و هر کدام قابلیت جداگانه دارند. در یک تقسیم‌بندی کلی این درب به ریلی، کرکره‌ای و اتوماتیک، سکشنال و فولد آپ تقسیم بندی می‌شود.

 درب اتوماتیک هوشمند ریلی

در ساخت این نوع درب صنعتی از جک ریلی استفاده می‌شود و قابلیت استفاده در اماکن مختلفی مانند مجتمع‌های تجاری، فرودگاه، کارخانجات و غیره را دارد. برای اینکه عمر مفید درب اتوماتیک هوشمند ریلی افزایش پیدا کند بهتر است مواردی مانند روان بودن حرکت درب، استفاده از میل ترانس با کیفیت برای حرکت درب، استفاده از قرقره‌های باکیفیت و تاب نداشتن درب را رعایت کنید. جنس درب اتوماتیک هوشمند ریلی یا کشویی بیشتر از نوع آلومینیوم و گاهی در ترکیب آلومینیوم با فلزات دیگر است. این نوع درب مانند سایر انواع درب اتوماتیک در زمان قطع برق که باتری ذخیره نداشته باشد، به وسیله سیستم خلاص کن کار می‌کند.

در مکان‌هایی که کم عرض هستند می‌توان از درب اتوماتیک هوشمند ریلی استفاده کرد، زیرا عرض فضا را به خوبی پوشش می‌دهد. گیربکس‌های به کار رفته در این نوع درب صنعتی بسیار قدرتمند هستند و توان جابجایی درب صنعتی تا وزن ۴۰۰ کیلوگرم را نیز دارند. به همین دلیل هم سیستم موتوری نصب شده روی این در بسیار قوی است و باز و بسته کردن درب را به راحتی انجام می‌دهد.

 درب اتوماتیک هوشمند کرکره‌ای

 این درب صنعتی به درب رول آپ نیز معروف است. درب کرکره‌ای با توجه به نوع تیغه‌های به کار رفته در آن، وزن و ابعاد در به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. این نوع درب مقاومت و استحکام خوبی در برابر شرایط محیطی مختلف دارد و از نظر ایمنی هم کاملاً محکم است و امنیت بالایی در آن رعایت شده است. می‌توان گفت درب اتوماتیک هوشمند کرکره‌ای یکی از انواع درب‌های صنعتی پرکاربرد در اماکن صنعتی جهان است.

درب فولد آپ

  اگر یک مکان صنعتی دارای ورودی هایی با ابعاد بسیار بزرگ و وسیع باشد، می‌توان از این نوع درب در آن استفاده کرد. مثلا در ورودی آشیانه هواپیما از درب فولد آپ استفاده می‌کنند.  جنس این نوع درب صنعتی معمولاً از پی وی سی ساخته می‌شود و انعطاف پذیری بالایی هم دارد. انواع کارکرد و فرآیند حرکت درب فولد آپ شباهت زیادی به نوع کارکرد درب کرکره‌ای دارد. ولی بیشتر اوقات سرعت حرکت درب فولد آپ کمتر از درب کرکره‌ای است. همچنین هر دو نوع درب از نظر طاحی هم تفاوت‌هایی با هم دارند.

 درب اتوماتیک هوشمند صنعتی سکشنال

در اماکن صنعتی که فضاهای کوچک و محدودی دارند و از نظر عرض محدود هستند، می‌توان از درب سکشنال استفاده کرد. یک قابلیت مهم و جالب در این نوع درب صنعتی این است که می‌توان در مکان‌های کم عرض و زیر سقف از حالت جمع شوندگی درب بهره برد. به عبارت بهتر با توجه به نیاز مکان مورد نظر می‌توان خاصیت جمع شوندگی درب را متغیر و بنا به نظر مشتری متفاوت ساخت.

 مزایای درب اتوماتیک هوشمند

 استفاده از درب اتوماتیک هوشمند در اماکن مختلف تجاری صنعتی و اداری به علت مزایای بی شمار این نوع درب است.

_در صورتی که در اماکن بسته تجاری از درب اتوماتیک هوشمند در مدخل ورودی ساختمان استفاده می‌کنید، می‌توان زیبایی ساختمان را دو چندان کرد.

_ استفاده از آن باعث می‌شود که مصرف انرژی به میزان ۳۵ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند و از این جهت مقرون به صرفه است.

_ می‌توان سرعت عملکرد درب اتوماتیک هوشمند را با توجه به میزان نیاز به باز و بسته شدن درب تغییر داد.

_ این نوع در مقاومت بالایی در برابر گرما و سایش دارد و تا میزان قابل قبولی شرایط جوی مختلف را تحمل می‌کند.

_ استفاده و کاربرد درب اتوماتیک هوشمند بسیار آسان است.

_ با توجه به وسعت تنوع درب اتوماتیک هوشمند و تولید آن در انواع مختلف می‌توان با توجه به نیاز خود از مدل متنوع استفاده کرد.

_ ایمنی و امنیت بالا جزوه مزایای مهم درب اتوماتیک هوشمند است.

_ استفاده از مواد اولیه مرغوب در ساخت درب و قطعات آن موجب افزایش کیفیت درب می‌شود.

_ هزینه نگهداری و تعمیر درب اتوماتیک هوشمند کم و مقرون به صرفه است.

 در اماکن صنعتی که درب‌های سنگین و بزرگی دارند، برای حرکت درب نیازی به نیروی انسانی نیست و حرکت و باز و بسته شدن درب با کمک نیروی برق صورت می‌گیرد.

 درب اتوماتیک هوشمند مزایای متعددی دارد و به علت تنوع بالای ساخت این نوع درب در انواع مختلف، قابل استفاده در اماکن مختلف است. یکی از مکان‌های پرکاربرد کارخانجات و اماکن صنعتی هستند که می‌توانند از انواع درب اتوماتیک هوشمند به صورت ریلی،  فولد آپ، سکشنال و کرکره‌ای استفاده کنند. با توجه به اینکه اماکن مختلف صنعتی و کارخانجات نیازهای متفاوتی دارند، انواع درب اتوماتیک هوشمند می‌تواند در قسمت‌های مختلف این اماکن نیاز به درب را به خوبی برآورده کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *