مزایای درب‌های اتوماتیک نسبت به درب‌های سنتی

زمانی را در ذهن خود تصور کنید که درب‌ های خانه‌ها همگی سنتی و قدیمی بودند. البته این درب‌ ها در گذشته دور چوبی بوده و بعد در زمان نزدیک به ما جنس فلزی داشتند. اشکال مختلفی هم در درب‌ های قدیمی و سنتی وجود داشت. گره چینی و بازی رنگ‌ها نیز در نوع زیبا و قدیمی آنها به چشم می‌خورد.

 مسلما این نوع از درب‌ها اصالت، زیبایی و معماری اصیل ایرانی را برای همه ما یادآور بودند. اما امروز ما در دنیای پر تلاطمی زندگی می‌کنیم که به شهرها تغییر کرده و با توجه به این تغییرات سریع، آپارتمان نشینی و گسترش شهرنشینی دیگر امکان داشتن چنین درب‌هایی تقریباً برای همه ما میسر نیست. در ضمن مهمترین فاکتوری که در درب‌های بسیار قدیمی و سنتی بیشتر به چشم می‌خورد اصالت و زیبایی و هماهنگی با معماری ایرانی آن زمان بود.

 اما در حال حاضر بیشتر از درب‌ های سنتی برای مدخل ورودی اماکنی مانند سفره خانه‌ها، هتل‌ها و پارک‌ها استفاده می‌شود و علت آن هم بیشتر جنبه زیبایی آن است. امروزه مهمترین چیزی که از هر دربی جستجو می کنیم ایجاد امنیت بیش از گذشته است. اما آیا به خاطر امنیت باید زیبایی را به بوته فراموشی سپرد؟ آیا درب‌ اتوماتیک امروزی توان کافی را در چشم نواز بودن ندارند؟ آیا با توجه به معماری خاص و مدرن شهرنشینی امروزه نمی‌توان زیبایی را برای آن به ارمغان آورد؟

 مسلما چنین نیست. درست است که ما به گذشته باز نمی‌گردیم و البته با سرعتی شگفت انگیز به سوی جلو پرتاب می‌شویم. اما می‌توان در همین شرایط نیز زیبایی، امنیت بسیاری فاکتورهای دیگر را با کمک درب‌ اتوماتیک به دست آورد. درب‌ هایی که بسیار بیشتر و بهتر از درب‌ های سنتی و قدیمی گذشته می‌‎توانند نیازهای ما را برآورده کنند و بیشتر از یک درب کارکرد داشته باشند.

 به همین دلیل در این مقاله تلاش می‌کنیم مزایای درب‌ اتوماتیک را نسبت به درب‌های سنتی بیان کنیم.

 درب اتوماتیک چیست؟

اصولاً درب اتوماتیک به درب‌های گفته می‌شوند که باز و بسته شدن آنها به صورت دستی نیست. بلکه با کمک یک ریموت کنترل و همچنین حسگرهای حرکتی این کار صورت می‌گیرد. نوع مواد به کار رفته در ساخت درب اتوماتیک نیز متفاوت هستند و از متریال‌ها و مواد مختلف در ساخت این نوع درب‌ها استفاده می شود.

 درب اتوماتیک دربی مناسب برای اماکنی چون بانک‌ها، فروشگاه‌ها، پارکینگ منازل، آپارتمان‌ها، بیمارستان‍ها، آزمایشگاه‌ها و غیره می‌باشد. به عبارت دیگر درب اتوماتیک جایگزینی لوکس و راحت نسبت به درب‌های سنتی هستند و البته با توجه به نوع خاص زندگی شهروندی امروزی استفاده از این نوع درب‌ها تبدیل به یک ضرورت مهم شده است.

 درب های اتوماتیک در انواع مختلف درب اتوماتیک شیشه‌ای، پارکینگی و صنعتی تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شوند که هر کدام نیز کارکرد خاص خود را با توجه به مکان مورد استفاده دارند. مثلاً دربهای اتوماتیک شیشه‌ای همانطور که از نامش پیداست در مواد آن به وسعت زیاد از شیشه استفاده شده است و بیشتر برای مدخل ورودی بانک‌ها، هتل‌ها، فرودگاه‌ها، فروشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و غیره استفاده و کاربرد دارند.

 اما آنچه در تمامی دربهای اتوماتیک فاکتور یکسان می‌باشد، بهینه سازی در مصرف انرژی روزمره و کاهش مصرف انرژی است. اینکه نوع ساختار درب کمکی برای کاهش خروج انرژی گرمایشی و سرمایشی و حفظ آن داخل محیط باشد و از سوی دیگر از ورود گرد و خاک و آلاینده‌ها به درون محیط نیز تا حد امکان جلوگیری نماید.

 مسئله بعدی مدنظر در درب‌ اتوماتیک زیبایی و چشم نوازی ظاهر درب است. به خصوص اینکه اگر درب در اماکن تجاری کاربرد داشته باشد، زیبایی می‌تواند تاثیر زیادی در بازاریابی آن تجارت خاص داشته باشد و البته با توجه به نوع زندگی مدرن امروزی این نوع درب‌ها توانسته اند به خوبی نیاز معماری خاص امروزی را برآورده کنند.

 تاریخچه ورود درب‌ اتوماتیک به ایران

ابتدایی‌ترین شکل درب‌ اتوماتیک مربوط به دهه ۷۰ میلادی می‌باشد که یک دانش آموز در اوهایو آن را اختراع نمود. همچنین اولین درب‌  اتوماتیک هیدرولیکی بودند که هزینه تولید بالایی داشتند و همه افراد توان استفاده از این نوع درب‌ها را نداشتند و کالایی کاملا لوکس و گران قیمت به حساب می‌آمد.

 اولین درب‌ اتوماتیکی هم که به ایران پا گذاشتند به صورت بادی بودند و به آنها پنوماتیک گفته می‌شد. در این نوع درب‌های اتوماتیک باز و بسته شدن درب با کمک نیروی باد صورت می‌گرفت. این درب‌ها نیز تا سال ۱۳۸۷ در ایران رواج داشتند.

 اما به مرور زمان با ورود درب‌ اتوماتیک جدید که جک‌های برقی داشتند کم کم از رده تولید خارج شدند و در حال حاضر نیز اکثر مردم برای ساختمان‌های اداری، پارکینگ‌ها، بانک‌ها، فروشگاه‌ها و غیره از درب اتوماتیک به جای درب سنتی استفاده می‌کنند.

 مزایای درب اتوماتیک نسبت به درب‌های سنتی

مزیت مهم و اساسی اول که از هر دربی انتظار می‌رود تامین امنیت است. امروزه با کمک استفاده از تجهیزات درب‌های اتوماتیک امکان اضافه شدن سیستم‌های اطفاء حریق، دزدگیر و مدیریت یکپارچه ساختمان به این نوع از درب‌ها وجود دارد که علاوه بر بالا بردن امنیت خود درب اتوماتیک امنیت فضای داخلی ساختمان نیز به مقدار زیادی افزایش می یابد.

علاوه بر آن یکی از فاکتورهای درب‌های اتوماتیک زیبایی منحصر به فرد آنها در دنیای مدرن امروز و هم‌خوانی و همراهی آنها با تکنولوژی روز دنیا است. همچنین استفاده از درب‌های اتوماتیک می‌تواند به اماکن تجاری زیبایی و حس لوکس بودن را القا نماید.

با توجه به مقیاس مکان مورد نظر نیز  می‌توان درب متناسب همان مکان را ساخت و امکان ساخت درب اتوماتیک برپایه اندازه و مقیاس درخواستی وجود دارد. به عبارت دیگر این نوع درب‌ها در یک سایز خاص عرضه نمی‌شوند بلکه با توجه به معماری خاص هر مکان در شکل، اندازه و ابعاد مختلف قابل ارائه هستند.

 مسئله مهم دیگر بهینه سازی انرژی به مقدار بسیار زیاد از ۳۵ تا ۵۰ درصد می‌باشد به طوری که انرژی برودتی و حرارتی فضای داخلی به هدر نرود و کنترل دما انجام گیرد. در نتیجه از این جهت نیز گزینه بسیار مطلوبی هستند و نصب درب های اتوماتیک نسبت به درهای سنتی مزیت دارند.

 در ادامه می‌توان این نکته را اضافه کرد که درب اتوماتیک از ورود آلاینده‌ها و ذرات گرد و غبار و آلودگی به فضای داخلی ساختمان جلوگیری می‌کنند. کاری که درب‌های سنتی به هیچ وجه از عهده آن برنمی‌آمدند.

 مکان‌های قابل استفاده از درب اتوماتیک

  گفتیم هر جایی که نیاز به امنیت بیشتری دارد درب اتوماتیک می‌تواند به کمک بیاید. مکان‌هایی مانند اماکن نظامی و بانک‌ها نیاز به امنیت بسیار زیادی در آنها به چشم می‌خورد و مسلما درب اتوماتیک می‌تواند بهترین راهکار برای مدخل ورودی آن ساختمان‌ها باشد.

 علاوه بر آن جاهایی که کاهش مصرف انرژی در آن‌ها بسیار مهم می‌باشد مانند فروشگاه‌ها و هتل‌ها می‌توانند از درب اتوماتیک استفاده کنند و مانع خروج انرژی سرمایشی در تابستان و انرژی گرمایشی در تابستان از فضای داخلی ساختمان باشند و با این کار به شدت در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد.

 آزمایشگاه و اتاق عمل نیز اماکن دیگری هستند که به شدت به درب اتوماتیک نیاز دارند. علت این امر هم در رعایت هرچه بیشتر بهداشت می‌باشد. درب اتوماتیک مانع ورود آلاینده‌ها و گرد و غبار به محیط داخلی آزمایشگاه و بیمارستان می‌شود.

 در نهایت اینکه در اماکن صنعتی نیاز به دربی داریم که بتوان آن را جایگزین نیروی انسانی برای باز و بسته کردن درب نمود. در اینجا نیز درب اتوماتیک مکان‌های صنعتی به کمک می آید و گزینه بسیار مناسبی هستند تا جایگزین نیروی انسانی باشند.

 قسمت‌های تشکیل دهنده درب اتوماتیک

 هرکدام از درب‌ اتوماتیک از ساختار پیچیده‌ای تشکیل شدند و بر خلاف درهای قدیمی و سنتی که ساختار خاصی نداشتند در این درب‌ ها از نهایت تکنولوژی روز دنیا بهره گرفته شده است. قسمت‌های مختلفی تشکیل دهنده درب اتوماتیک شامل قفل مکانیکی، چندین عدد فلاشر که در بالای درب اتوماتیک جاسازی شده‌اند، ریموت کنترل، یک عدد چشمی (چراغ مادون قرمز) که به صورت اتوماتیک فعال است، تابلوی فرمان که مرکز کنترل درب اتوماتیک است، میکرو سوئیچ ها و در نهایت پایه درب اتوماتیک می ‌باشد.

 سخن آخر اینکه بشر امروزی در همه حال در اندیشه آسایش راحتی و امنیت بیشتر است. به همین دلیل نیز همیشه به دنبال راهی است تا بتواند به این امنیت و آسایش هرچه بیشتر و بهتر دست یابد. جایگزین کردن درب های اتوماتیک به جای درب‌های سنتی و قدیمی از نمونه این تفکرات خلاقانه بشر است که با کمک این کار می‌تواند به مقدار بسیار زیادی به امنیت دست یابد و از هزینه‌های خود مانند هزینه مصرف انرژی به شدت کاهش دهد و البته زیبایی را هم با توجه به معماری مدرن امروزی برای شهر به ارمغان بیاورد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *